کد مطلب:303728 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

سخنی با بانوان مسلمان در مورد حجاب و عفاف
سخنی با بانوان مسلمان

پیشنهاد می شود كه همه خوانندگان گرامی به ویژه خواهران مسلمان این فراز از آخرین بخش كتاب را با دقت مطالعه فرمایند مخصوصاً افرادی كه حضرت فاطمةالزهراعلیهاسلام را به عنوان بهترین الگو پذیرفته اند تلاش كنند تا با مطالعه این اوراق در رفتار و گفتار و در عفاف و حجاب آن گونه باشند كه آرزوی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود و نشان دهند كه می توانند با پیروی از حضرت زهرا (س) بهترین الگو برای تمام كشورهای مسلمان جهان بلكه همه جهانیان باشند.

قال امیرالمومنین علیه السلام: زَكاتُ الْجَمال اَلْعِفاف [1] .

حضرت علی علیه السلام فرموده است: زكات زیبایی، عفت ورزیدن است بحث ما در این گفتار پیرامون حجاب از دیدگاه اسلام است ابتداء الفبای حژجاب را بیان كرده آنگاه پیرامون فروع آن مطالبی را تقدیم می نماییم.

اگر حجاب را تقطیع كنیم می بینیم كه این كلمه از چهار حرف تركیب یافته و هر حرفی شایسته است در پیرامون آن نكات ارزشمندی بیان شود تا بیشتر به اهمیت آن پی برده شود.

حاء حجاب در حقیقت به معنی حیاء و پرده است و جیم به معنی جمال و زیبایی است و الف به معنی ادب و تربیت است و باء به معنی بر و نیكی و بركت است و در مجموع می توان گفت: كه دارنده حجاب، كسی است كه با پیروی از مكتب نورانی اسلام، هم صاحب حیاء است و هم وارث زیبائی و جمال باطن، و هم دارای ادب و تربیت است كه نتیجه آن برخورداری از بّر و نیكی و خیر و بركت در عمر است. و در سخنی دیگر مولای پرهیزكاران حضرت علی علیه السلام چه زیبا فرموده است:

اَفْضَلُ الْعِبادةَ اِلْعِفاف. بالاترین عبادت، عفت ورزیدن است.


[1] ميزان الحكمة ج 359/6 نقل از غررالحكم.